۱۳۹۴ بهمن ۱۰, شنبه

تعميرات موبايل شامل آشنايي با اصول کلي و مدل عملکرد گوشي های موبایل است

درست کردن گوشی دربردارنده آگاهی با اصول جامع و طرز کار گوشي های تلفن همراه مي باشد

همچنين آشنايي با تاریخ مختصر تلفن - و لوازم کارگاه تعمیرات،سري بندي موبایل ها - نقشه خواني- شناخت بخش ها - قطعات گوشي ها و اقسام سيستم عامل هاو...ميباشد.

البته اين نکته لازم به ذکر است که تعميرات موبايل بدون اطلاعات الکترونيک و دانستن روابط و شناختن قطعات و مخابرات سيارمنجر به اشتباهات در تعميرات و عدم توانايي تعمير کار خواهد شد و تعميرکاري در کار خود پيشرفت خواهد کرد که با علم به روابط الکترونيکي و مخابراتي بخش هاي مختلف يک گوشي دست به تعمير آن بزند . زيرا گوشي تلفن همراه دستگاهي بيش از اندازه حساس ، پيشرفته و دقيق است که نمي توان به صورت تجربي و عملي تعميرات آن را انجام داد . بنابراين در دوره هاي کارورزي، بخش تعميرات موبايل زمان مفيدي است که شما به الکترونيک و مخابرات تسلط کافي داشته باشيد.


درهمین راستا آموزشگاه پارسه دوره های آموزشی آموزشگاه تعمیرات موبایل رابصورت حرفه ای برگزار می کند

قطعات داخلی موبایل :

در اين مقاله شما با سخت افزار و قطعات داخلی گوشی های تلفن همراه و فرایند هایی که به واسطه آن قادر به گفتگو و استفاده از گوشیتون می شوید رو توضیح خواهم داد.
قسمت اول:
برد های موبایل به دلیل ساختار فشرده و پیچیده ای که دارند داری طراحی متفاوت نسبت به سایر بردهای الکتریکی می باشند.این بردها دارای 7 لایه بوده که از داخل هر کدام از این لایه ها مدارهای مختلف عبور داده شده اند و این مدار ها در قسمت هایی از برد به هم متصل می شوند که به این قسمت ها متالیزه گفته می شود.
قبل از هر چیز به توضیح مفاهیم اولیه در زمینه قطعات تلفن همراه می پردازم.
مقاومت:
این قطعه به عنوان یک کاهش دهنده ولتاژ محصوب می شود.
به عنوان مثال برای قطعاتی که نیاز به ولتاژی کمتر از ولتاژ باتری دارند در مدار آنها از یک مقاومت برای کاهش میزان ولتاژ استفاده می شود.
خازن:
این قطعه بسته به این که در چه مداری از آن استفاده می شود دارای کاربرد های مختلفی می باشد.ولی در حالت کلی به عنوان یک ذخیره کننده ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرد.
برای مثال فلش دوربین رو تصور کنید که به ولتاژ بالایی نیاز دارد.این ولتاژ بالا را خازن تامین می کند.
سلف: ( سیم پیچ)
سلف یا سیم پیچ قطعه ای است که بیشتر از آن در مدارات فرکانسی استفاده می شود. این قطعه کاربرد های گوناگونی دارد که میتوان به عنوان تطبیق امپدانس دو مدار با یکدیگر و همچنین به عنوان یک ذخیره کننده ولتاژ نیز استفاده شود.
دیود:
قطعه ای دوپایه که نقش محافظتی و تثبیت کنندگی ولتاژ دارد. و عبور جریان در آنها یکطرفه می باشد.و دارای انواع مختلف می باشد.
ترانزیستور:
قطعه ای 3 پایه که بسته به اینکه در چه نوع مداری استفاده شود کارکرد متفاوتی دارد. از ترانزیستور ها بیشتر به عنوان تقویت کنندگی و سویچینگ استفاده می شود.
:IC
قطعه ای می باشد که از مدارات مجتمع تشکیل شده است و در درون هر یک قطعات بسیار زیادی با چینش مناسب قرار گرفته اند.
آی سی ها بسته به کارشان عمل کرد های متفاوتی دارند.

















**********************

برد های موبایل را به سه قسمت یا بلوک اصلی تقسیم بندی میکنند که شامل :

-1 بلوک RF (Radio Frequency )
-2 بلوک AF ( Analog Frequency )
-3 بلوک Base Band

-1 بلوک RF


این بلوک و قطعات متعلق به آن در قسمت بالای برد گوشی قرار می گیرند.این بلوک در حقیقت وظیفه دریافت فرکانس های GSM از دکل های BTS مخابرات رو بر عهده دارد و پس از دریافت این فرکانس ها اطلاعات موجود در داخل انها را جداسازی کرده و به قسمت های مورد نظر در گوشی ارسال می کند.
این بلوک شامل قطعاتی همچون :
آنتن, سوئیچ SAW , آی سی RF , کریستال26مگاهرتز , VCO, آی سی PF یا PA.


- آنتن:
که در حقیقت وظیفه دریافت فرکانس ها از دکل های BTS را بر عهده دارد.
- سوئیچ آنتن:
این قطعه شما رو در حالت فرستنده و گیرنده قرار می دهد و بین این دو حالت سویچ می شود.
- فیلتر :SAW
همونطور که از نامشون پیداست وظیفه ف ی ل ت ر ینگ و نویز گیری را بر عهده دارند و به فرکانس هایی غیر از فرکانس های GSM اجازه ورود به گوشی شما رو نمیدهند.
- آی سی :RF
این آی سی وظیفه مدولاسیون و دمدولاسیون رو بر عهده دارد.
* از انجایی که اصوات قابلیت انتشار محدودی دارند برای رفع این مشکل در مخابرات از فرکانس ها یا امواج با طول موج های بلند استفاده می کنند که قابلیت انتشار تا مصافت های بسیار دورتر را دارا می باشند.یعنی اصوات یا اطلاعات سوار بر این امواج شده و سپس ارسال می شود. این کار در موبایل بر عهده آی سی RF می باشد.
به عمل سوار کردن اطلاعات بر روی امواج مدولاسیون و به عمل جداسازی اطلاعات از امواج را دمدولاسیون گویند. پس از اینکه ای سی RF اطلاعات رو از فرکانس ها جداسازی کرد انها را به بلوک AF ارسال می کند.
سرنوشت اطلاعات در بلوک AF رو در قسمت خودش توضیح خواهم داد. پس از اعمالی که بر سر اطلاعات در بلوک AF آورده میشود یکسری اطلاعات به بلوک RF و ای سی RF ارسال میشود.حال این ای سی باید اطلاعات رسیده را بر روی امواج سوار کند (مدولاسیون) تا برای ارسال آماده شوند. در این مرحله نیاز هست تا امواج یا فرکانس های مذکور توسط قطعه ای ایجاد شود. این فرکانس ها توسط قطعه ای بنام کریستال 26 مگاهرتز ایجاد شده و در اختیار آی سی RF برای مدولاسیون قرار می گیرد.پس از عمل مدولاسیون فرکانس ها به سمت آی سی PF ارسال میشوند.
- آی سی: PF
این آی سی وظیفه تقویت فرکانس های ارسالی را بر عهده دارد و فرکانس یا امواج را به سمت سوئیچ آنتن ارسال میکند تا سوئیچ انتن نیز به کمک آنتن گوشی این فرکانس ها رو در فضا منتشر کند.
VCO
این قطعه در حقیقت وظیفه تبدیل یک فرکانس به فرکانسی دیگر را بر عهده دارد. برای درک بهتر کار VCO زمانی را فرض کنید که شما در حال مکالمه با گوشی هستید. در این حالت شما از نزدیک ترین دکل BTS فرکانس ها را دریافت می کنید حال اگر شما در حال حرکت باشید و از دکل BTSکه اطلاعات را دریافت می کنید دور شوید و به دکل دیگر نزدیک شوید باید ارتباط شما با دکل قبلی قطع و فرکانس ها را از دکل جدید و نزدیکتر دریافت کنید. اما از انجایی که دکل های BTS دارای فرکانس های متفاوتی هستند در حالت عادی
شما قادر به دریافت فرکانس ها از دکل جدید نمی باشید و ارتباط شما قطع خواهد شد. برای رفع این مشکل در برد گوشی ها قطعه ای به نام VCO طراحی و ساخته شده است.
VCO فرکانس های قبلی را با فرکانس های جدید مطابقت میدهد و شما بدون هیچ مشکلی میتوانید فرکانس ها را دریافت کنید.















تعميرات موبايل حاوی آشنايي با اساس جامع و مدل کار گوشي های موبایل مي باشد

همچنين آشنايي با تارخ مختصر تلفن -وسیله و لوازم تعميرگاه،سري بندي موبایل ها - نقشه خواني- شناخت قسمت ها - قطعات گوشي ها و اقسام سيستم عامل هاو...ميباشد.

البته اين نکته لازم به ذکر است که تعميرات موبايل بدون اطلاعات الکترونيک و دانستن روابط و شناختن قطعات و مخابرات سيارمنجر به اشتباهات در تعميرات و عدم توانايي تعمير کار خواهد شد و تعميرکاري در کار خود پيشرفت خواهد کرد که با علم به روابط الکترونيکي و مخابراتي بخش هاي مختلف يک گوشي دست به تعمير آن بزند . زيرا گوشي تلفن همراه دستگاهي بيش از اندازه حساس ، پيشرفته و دقيق است که نمي توان به صورت تجربي و عملي تعميرات آن را انجام داد . بنابراين در دوره هاي کارورزي، بخش تعميرات موبايل زمان مفيدي است که شما به الکترونيک و مخابرات تسلط کافي داشته باشيد.


درهمین راستا آموزشگاه پارسه دوره های آموزشی آموزش تعمیرات تلفن همراه رابصورت حرفه ای برگزار می کند

اجزاي اصلي و تشکيل دهنده تلفن همراه
وقتی صحبت از تعمیرات سخت افزاری گوشی می باشد ، ابتدا باید اجزای سخت افزاری و سازنده این دستگاه شناخته شود و کار هر کدام مشخص باشد ، زیرا بیشتر خرابی ها مربوط به عدم کارکرد همین اجزای ظاهری و سخت افزاری می باشند . در حالت کلی اجزای تشکیل دهنده یک تلفن همراه را می توان به صورت زیر نام برد:

1. قاب و شاسی دستگاه
2. برد اصلی
3. LCD ( صفحه نمایش )
4. Key pad ( صفحه کلید )
5. کانکتورهای سیستم
6. باطری
7. بازر ( کپسول زنگ )
8. بلندگو
9. میکروفن ( کپسول )
10. ویبراتور
11. آنتن
12. آنتن هوایی
13. انواع سوئیچ
14. دوربین












1) قاب و شاسی دستگاه :
قاب و شاسی دستگاه همانطور که از اسمشان مشخص است ، در برگیرنده اجزای داخلی و ظریف دستگاه هستند و به نوعی محافظ آن ها و از طرف دیگر مشخص کننده شکل ظاهری و به اصطلاح مدل دستگاه می باشند . شاید آنچه که ما در نگاه اول از یک گوشی تلفن همراه می بینیم قاب خارجی آن می باشد که این قاب می تواند شامل پانل ( Pannel ) و یا یکپارچه باشد
2) برد اصلی دستگاه :
که تمامی قطعات به آن متصل هستند و آی سی ها و المان های اصلی روی آن قرار دارند . در مورد برد گو شی های تلفن همراه می توان گفت که این بردها از نوع ( Printel Wiring Board PWB )هستند که در واقع از انواع بردهای چند لایه محسوب می شوند
مزیت های این نوع از مدار چاپی نسبت به مدار چاپی ها و بردهای معمولی در کم حجم و سبک بودن آن و تعداد مدارهای آن است . ذکر این نکته لازم است که همه گوشی ها فقط دارای یک برد نیستند و اغلب گوشی هایی که درب دار یا کشویی هستند یک برد اصلی و چند برد کوچک دیگر نیز دارند .
3) LCD ( صفحه نمایش ) :
LCD که خود مخفف عبارت Liquid Crystal Display ( صفحه نمایش کریستال مایع ) است دارای دو نوع می باشد :
1. LCD تک رنگ ( Mono Chrome ) یا همان سیاه و سفید
2. LCD رنگی ( Color LCD )
همانطور که در ظاهر دیده می شود ، LCD ها دارای کیفیت ها و ابعاد گوناگون هستند و این کیفیت و اندازه بستگی به نوع گوشی و میزان کارایی آن دارد .
اما LCD ها از نظر اتصال به برد دارای انواع گوناگون هستند که شامل موارد زیر می شود :
1. فنر
2. پد ( Pad )
3. سوکت ( Socket )
4. کابل های تخت Flex cable ( قابل انعطاف )
5. لحیم شده
• فنر :
این نوع از اتصال دو حالت دارد یکی اینکه محل اتصال روی برد باشد و فنر روی LCD و دیگری بر عکس حالت اول یعنی فنر روی برد باشد و محل اتصال روی LCD
• پد ( Pad ) :
در این حالت محل اتصال روی برد قرار گرفته و LCD از طریق Pad ، که یک ماده نارساناست که در آن تعدادی مس جهت اتصال به برد قرار دارد ، به محل اتصال متصل می شود . البته این روش در گوشی های جدید کاربرد ندارد.
• سوکت Socket :
در این روش که یکی از روش های بسیار مرسوم برای اتصال LCD می باشد ، از سوکت های نر و ماده که معمولا سوکت ماده روی برد و سوکت نر روی LCD است ، استفاده می شود . سوکت نیز در گوشی های مختلف ، انواع مختلف دارد .





















• کابل های Flex cable ( قابل انعطاف ) :
این نوع از اتصال بطور معمول در گوشی هایی مورد استفاده قرار می گیرد که LCD و برد در یک قسمت قرار ندهند و شاسی و قاب این گوشی ها یکپارچه نیست مثل گوشی های درب دار و کشویی . چون برد و LCD با هم در یک قسمت نیستند ، از یک کابل قابل انعطاف برای اتصال آن ها به هم استفاده می شود که شامل دو نوع است :
1. کابل های قابل انعطاف تخت ( معروف به Flat )
2. کابل های قابل انعطاف افشان
• لحیم شده :
این نوع از اتصال در LCD ها که امروزه زیاد مورد استفاده قرار می گیرد از نوع لحیم شده به برد است و تعویض این LCD ها به راحتی انواع قبل نیست
4) صفحه کلید ( Key Pad ) :
صفحه کلید که یکی از اجزای قابل دیدن و ظاهری گوشی است ، می تواند به صورت جدا از برد و یا قسمتی از برد باشد . در مورد گوشی هایی که صفحه کلید جزیی از برد است می توان گفت که این صفحه کلیدها شامل سه قسمت است :
1. Key pad پلاستیکی که رابطی است که کاربر از طریق آن می تواند دکمه ها را فشار دهد .
2. برچسب کاغذی که دارای پولک های فلزی است که کانکتورهای روی برد را به یکدیگر متصل می کند .
3. کانکتورهای روی برد که در صورت اتصال آن ها به یکدیگر کلیدها عمل می کنند .
در صفحه کلیدهایی که به صورت جدا از برد می باشند نیز اجزای بالا دیده می شود اما دیگر کانکتورها جزئی از برد نیستند و این کانکتورها روی یک Flat یا یک برد مجزا از برد اصلی هستند که بوسیله سوکت یا فنر یا Pad ( مطابق آنچه در LCDها گفته شد ) به برد اصلی اتصال پیدا می کنند .











تعميرات تلفن همراه شامل آشنايي با اساس کلي و مدل کار گوشیهای موبایل مي باشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر